Mammoth Ulthana – wywiad w rytmie gongów

Sala pełna ludzi, światła gasną, w delikatnym podświetleniu widać sylwetki dwóch postaci. Na ekranie wyświetla się hipnotyzująca projekcja wizualna, a za chwilę do uszu sączy się dawno zapomniana przez czas plemienna melodia z nutką czegoś niepokojącego. Muszę przyznać, koncerty Mammoth Ulthana robią ogromne wrażenie. Zespół skupia się wokół muzyki ambient, industrial, tribal. Jak twierdzą sami założyciele – ich zespół inspirowany był pradawnym zgromadzeniem szamanów, które łączyło się jako plemię pod nazwą Mammoth Ulthana. I właśnie wprowadzenie słuchaczy w doświadczenie kontemplacji medytacyjnej zdaje się być jednym z celów tego niecodziennego zespołu.

Zespół Mammoth Ulthana daje nam w pakiecie dźwięki tradycyjnych etnicznych i plemiennych instrumentów: gongów, dzwonów, bębnów rogów oraz mis obsługiwanych przez Rafała Kołackiego oraz zestaw różnorodnych elektronicznych dźwięków w wykonaniu Jacka Doroszenko. Muzycy i zarazem założyciele Mammoth Ulthana zgodzili się nam uchylić rąbka tajemnicy odnośnie swojego zespołu.

Wywiad

Redakcja: Na waszej oficjalnej stronie http://mammoth-ulthana.eu  przytoczyliście cytat Johna Cage’a “Wherever we are, what we hear is mostly noise. When we ignore it, it disturbs us. When we listen to it, we find it fascinating” (co w wolnym tłumaczeniu oznacza: gdziekolwiek jesteśmy słyszymy głównie hałas. Gdy go ignorujemy, przeszkadza nam. Gdy go słuchamy, potrafi zafascynować.). Jest on bardziej wskazówką co do interpretacji Waszej twórczości czy może właśnie inspiracją do jej powstawania?

Mammoth Ulthana: Zdecydowaliśmy się na przytoczenie tego cytatu ze względu na nasze zainteresowanie zjawiskami dźwiękowymi, które nie są bezpośrednio kojarzone z obszarem muzyki jako języka. Muzyka jest pewną formą organizacji zdarzeń dźwiękowych, które mogłyby być uznawane za chaotyczne, jeśli występowałyby osobno. Cage wskazał właśnie na umiejętność wyodrębniania pewnych struktur z szumu otoczenia, co w uproszczeniu można opisać jako różnicę pomiędzy „słyszeniem” a „słuchaniem”. Słuchanie jest umiejętnością aktywną.

Vinyl Particular Factors

Vinyl Particular Factors

R: Cóż, jest to z pewnością ciekawym doświadczeniem zatrzymać się na chwilę, rozejrzeć i posłuchać jaką historię ma nam do opowiedzenia otaczający nas świat. Z pewnością dźwięki nie są jedynym inspirującym Was zjawiskiem. Co jeszcze pomaga wam komponować nowe utwory? Macie może jakieś szczególne miejsca, w których tworzycie swoją muzykę?

MU: Jesteśmy bardzo aktywnymi artystami, działamy na wielu obszarach i tworzymy praktycznie codziennie. Wydaje mi się, że nauczyliśmy się inspirować najmniejszymi rzeczami oraz wewnętrznymi przeżyciami. Na pewno spory wpływ wywiera również zmiana otoczenia, dlatego staramy się często podróżować, jeździmy na rezydencje artystyczne, nagrywamy dźwięki w innych krajach.

mammoth ulthana

Mammoth Ulthana

R: Wcześniej wspomniany cytat jest o tyle ciekawy, że muzyka typu ambient miała służyć właśnie jako tło dla życia codziennego. Na pewno będzie się to wyróżniać w środowisku, które gromadzi się na tegorocznym Kalisz Ambient Festiwal. Chociaż właściwie w tak różnorodnym zgromadzeniu ciężko ujednolicać zespoły. A skoro o tym mowa, w jaki sposób znaleźliście się na liście wykonawców tego wydarzenia?

MU: Zostaliśmy zaproszeni do zagrania koncertu w ramach festiwalu.

R: Nie da się nie zauważyć, że podczas występów tworzycie bardzo specyficzny klimat. Zgaszone światła i wyświetlane grafiki bardzo mocno przypominają proces zasypiania. To właśnie wtedy, gdy leżymy w ciemności wsłuchując się w dźwięki otoczenia zaczynają pojawiać się senne hipnagogi i tracimy kontakt z rzeczywistością. Z tego co zrozumiałam, słuchanie Waszej twórczości podczas codziennego joggingu przy dobrej książce nie ma dużego potencjału. A jak to wygląda w przypadku zasypiania. Czy nasuwające się skojarzenia są w jakiś sposób powiązane z wprowadzanymi przez Was zabiegami?

MU: Nie tworzymy muzyki, której głównym celem miałaby być pomoc w zasypianiu, chociaż jeżeli komuś pomaga to w zaśnięciu, to świetnie! Generalnie, pewien rodzaj repetycji, który czasem stosujemy w naszych kompozycjach, może się kojarzyć z zabiegami uspakajającymi stan umysłu czy wpływającymi na rozluźnienie ciała. Jednak charakter dźwiękowy koncertów Mammoth Ulthana jest dość różnorodny, bywa spokojnie, drapieżnie, głośniej i ostrzej, w zależności od tego jaki zestaw utworów zdecydujemy się zaprezentować.

Mammoth Ulthana Live

Mammoth Ulthana Live

R: To naprawdę fascynujące jak składnie łączycie Wasz muzyczny styl z wyświetlanymi podczas koncertów obrazami. Już sama oprawa graficzna nasuwa wiele skojarzeń i może być różnie interpretowana. Ale jednak zastanawia mnie czy te wizualne kompozycje przedstawiają coś konkretnego czy może mają być one tylko klimatycznym tłem do waszej muzyki?

MU: Naszym koncertom towarzyszą prace wideo, które są opracowane z myślą o wprowadzeniu pewnego rodzaju spowolnienia oraz nastawienia na odbiór dźwięku. Tło wizualne odnosi się do idei brzmienia naszego duetu – słuchając koncertu, można w tych obrazach podążać za skojarzeniami potencjalnych połączeń pomiędzy rzeczywistością cyfrową i analogową.

R: Rozumiem. Przejdźmy zatem do ostatniego zagadnienia. Łączenie przez Mammoth Ulthana instrumentów etnicznych i muzyki elektronicznej otwiera przed Wami mnóstwo różnych możliwości. Ścieżki rozwoju zespołu są niemal nieograniczone, dlatego nasuwa się pytanie jakie macie plany na najbliższą przyszłość? Czy nastąpi jakaś zmiana stylu muzyki w zespole?

MU: 15 września 2018 będzie miała miejsce premiera naszego nowego albumu pt. „Āmurs”, który powstał w ramach szerszego projektu, osadzonego na gruncie odkryć naukowo-technicznych oraz industrializacji, realizowanego na zlecenie MCK w Bydgoszczy. Projekt współtworzą trzy obszary: instalacje dźwiękowe, koncert audiowizualny oraz album muzyczny. Rozwój przemysłowy miał istotny wpływ na głębokie zmiany cywilizacyjno-kulturowe, takie jak urbanizacja, umniejszenie wagi jednostki, upadek znaczenia rzemieślników, zmiana struktury społeczeństwa – w naszych działaniach podążamy tymi tropami tematycznymi i zwracamy uwagę na rolę jednostkowych pracowników zakładów przemysłowych. 15 września 2018 o godz. 12:00 w fabryce FOD w Bydgoszczy otworzymy wystawę dźwiękową, na której będzie można posłuchać wywiadów z pracownikami bydgoskich fabryk oraz instalacji dźwiękowych, natomiast o 21:00 wykonamy 2-częściowy performance audiowizualny, przygotowany specjalnie z uwzględnieniem specyficznej przestrzeni działającej fabryki. Wstęp na wydarzenie będzie darmowy. Zapraszamy na nasze nadchodzące koncerty w Bydgoszczy i Kaliszu!

Mammoth Ulthana Amurs

Mammoth Ulthana Amurs

Mammoth Ulthana Amurs

Mammoth Ulthana Amurs

Mammoth Ulthana zaprezentuje album Amurs w Bydgoszczy

Mammoth Ulthana zaprezentuje album Amurs w Bydgoszczy

Kalisz Ambient Festiwal

Jak również w Kaliszu 🙂

 

Zespół pasjonatów nieszablonowego myślenia oraz postępu intelektualnego, posiadający wieloletnie doświadczenie w obserwacji oraz analizie otaczającej rzeczywistości. Promotorzy kultury oraz doskonalenia się we wszystkich dziedzinach wiedzy. Wprawni badacze literatury mistycznej, kulturowej, cywilizacyjnej oraz naukowej. Śmiali filozofowie czasów współczesnych, niestrudzeni w poszukiwaniu prawdy.

Zostaw wiadomość

Leave a comment


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.



Website Security Test

Znajdziesz nas

Blogi

  • Krakowski Stańczyk

    Hucpa, swawola i łajdactwo w jednym.

  • Zielarski Alembik

    Zielono, zdrowo i ładnie. Czyli Cynthia w swoim żywiole ;)

Copyright 2017 © All Rights Reserved Okult.pl     Designed by Okult.pl